Pentru ca nimeni nu a binevoit sa dea publicitatii acea misterioasa Ordonanta de Guvern prin care sporurile militarilor din sistemul national de aparare cresc, informatiile sunt foarte neclare, venite pe surse credibile sau mai putin credibile. Medifax-ul ne spune in aceasta seara ca, totusi, sporurile cresc.
Astfel, potrivit Medifax, sporurile personalului militar, din serviciile de informaţii, apărare şi penitenciare vor fi calculate pe baza nivelului din decembrie 2009, nu cel din decembrie 2011, când erau drastic limitate, iar salariul celor care execută misiuni speciale „apreciate” de şefi va putea fi majorat cu până la 50%.
Invocând anumite „neconcordanţe legislative”, Guvernul a decis ca la nivelul limitat al bazei de calcul din decembrie 2011 să nu mai fie stabilite în acest an şi sporurile personalului militar, ci doar indemnizaţiile, compensaţiile, primele, ajutoarele, plăţile compensatorii, despăgubirile, compensaţiile lunare pentru chirie, introducând însă şi un amendament care impune ca acestea să fie astfel calculate doar dacă nu fac parte din solda lunară brută/salariul lunar brut.
În acelaşi timp, Guvernul a decis ca de la 1 iulie, prin excepţie de la constrângerile legislaţiei privind salarizarea bugetarilor, cuantumul drepturilor acordate personalului militar, poliţiştilor, funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalului civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, care execută „lucrări de excepţie” sau misiuni speciale, „apreciate ca atare” de conducătorii acestora, va fi stabilit pe baza unei prevederi care le asigură acestora o majorare de până la 50% calculată la solda/salariul funcţiei de bază.
Conform legii, acest drept poate fi acordat pentru cel mult 5% din numărul total de posturi prevăzute în statele de organizare, în limita a 30% din suma salariilor de bază, a soldelor funcţiilor de bază/salariilor funcţiilor de bază şi a indemnizaţiilor lunare de încadrare, cumulat pe total buget, pentru fiecare ordonator principal de credite.
Invocând faptul că în ordonanţa de anul trecut privind salarizarea personalului bugetar există o contradicţie, în sensul că un articol stabileşte că baza de calcul a sporurilor este decembrie 2013, iar un alt articol face referire la decembrie 2011, Guvernul a decis că baza de calcul pentru aceste drepturi rezervate personalului cu misiuni apreciate de către conducători o reprezintă solda lunară/salariul de bază prevăzute de legislaţia în vigoare „la 31 decembrie 2009”, respectiv înainte ca salariile bugetarilor să fie drastic reduse.
Cu toate ca un comunicat al MAI facea referire doar la posibilitatea plătii orelor suplimentare pentru munca prestată în zilele de repaus săptămânal și de sărbătorile legale, se pare ca ordonanta mai are si alte elemente necunoscute deocamdata.
Astfel, ministrul apararii declara astazi la Câmpulung Moldovenesc că, prin ordonanţa adoptată miercuri de Guvern privind sporurile militarilor s-a reparat o nedreptate, dar s-a creat şi cadrul juridic ca militarii să plece în continuare la pregătire în Portugalia şi Statele Unite, cu precizarea ca banii vor fi alocaţi din bugetele fiecărui minister din subordinea cărora se află respectivele instituţii.
„Mai mult, această ordonanţă a creat cadrul juridic pentru ca militarii care urmează să plece în continuare la pregătire în Portugalia şi în Statele Unite. Este vorba de piloţi şi personal tehnic pentru crearea capabilităţilor aviaţiei de vânătoare începând din 2017. Este vorba de avioanele F 16”, a spus Duşa.
Din pacate, eu nu am reusit sa inteleg din textul Mediafax daca “31 decembrie 2009″ este baza de calcul pentru sporurile tuturor militarilor sau doar pentru ”binecuvantatii” sistemului national de aparare, in speta pentru cei care execută „lucrări de excepţie” sau misiuni speciale, „apreciate ca atare” de conducătorii acestora.
Pana la publicarea Ordonantei, probabil ca vom juca alba neagra cu prevederile acesteia asa ca vom lua o pauza intrucat am ajuns la ”Uite sporul, nu e sporul”.
O masura care are darul de a aduce mai multa ceata.
Sa luam un exemplu, avem doi insi care executa o lucrare de „exceptie” la care participa in parti egale amandoi insa unul are solda de 1000 RON iar celalalt 4000 RON, cei 50% maxim din solda pentru unul va reprezenta o suma iar pentru celalalt o alta, in conditiile in care amandoi participa la fel. Oare cat de interesat va mai fi cel cu solda de 1000 RON sa continue lucrarea de exceptie si cat de morala este masura. Sa presupunem ca se sesizeaza cineva de acest aspect iar celui cu solda de 4000 RON i se acorda un procent mai mic pentru a avea acelasi spor net ca cel cu solda de 1000 RON. Iar nu e nici corect nici moral pentru ca cei doi participa in parti egale.
Sa luam alt caz, daca echipa celor doi lucreaza intr-o unitate unde 5% din efectiv da dreptul numai unuia dintre cei doi la sporul de max. 50%, care dintre cei doi il va primi, cumva cel „apreciat” de sef? Si exemplele pot continua.
Masura asta n-are nici o noima in forma actuala si probabil asta s-a si urmarit.
Pana nu se va renunta la tot felul de calcule pe baza de procente, astfel de masuri nu vor avea niciodata impactul dorit.