Având în vedere numeroasele solicitări venite din partea veteranilor teatrelor de operații din cadrul MAPN care au participat la misiuni internaționale sub egida NATO, solicitări având ca obiect reprezentarea în fața instanțelor de judecată pentru recuperarea “diurnei în valută” reglementată de HG 1086/2004, Casa de avocatura Militaru (Militaru Law Office pe Facebook) face următoarele precizări:
- Temeiul legal:
HG 1086/2004, modificată prin HG S/639/2008 și abrogată prin HG 46/2020 a reglementat plata unor drepturi pentru personalul participant în misiuni internaționale de menținere a păcii sau de tip coaliție care să acopere atât incovenientele de ordin material (suportul logistic) cât și pe cele de ordin moral: diurna în valută, alocatie valorică de hrană, cazare și costuri pentru facilitarea legăturii cu familia.
HG 1086/2004 a fost în vigoare în perioada 8 Iulie 2004 – 26 Ianuarie 2020 astfel încât se aplică doar pentru misiunile desfășurate în această perioadă.
Diurna în valută a fost în cuantum de:
- 40 usd/zi pentru ofițeri între Iulie 2004 și Iunie 2008;
- 35 usd/zi pentru subofițeri/ celelalte categorii de personal între Iulie 2004 și Iunie 2008;
- 45 euro/zi pentru ofițeri între Iulie 2008 și Ianuarie 2020;
- 35 euro/zi pentru subofițeri/ celelalte categorii de personal între Iulie 2008 și Ianuarie 2020.
Pentru majoritatea misiunilor sub egida NATO Ministerul Apărării Naționale a dispus dublarea diurnei în valută (ex: Operation Iraqi Freedom, ISAF’s mission in Afghanistan) astfel încât participanții la aceste misiuni au primit următoarele sume de bani:
- 80 usd/zi pentru ofițeri între Iulie 2004 și Iunie 2008;
- 70 usd/zi pentru subofițeri/ celelalte categorii de personal între Iulie 2004 și Iunie 2008;
- 90 euro/zi pentru ofițeri între Iulie 2008 și Ianuarie 2020;
- 70 euro/zi pentru subofițeri/ celelalte categorii de personal între Iulie 2008 și Ianuarie 2020.
- Pentru ce misiuni internaționale MAPN a plătit “diurna în valută” reglementată de HG 1086/2004?
Sumele menționare anterior au fost plătite tuturor militarilor din cadrul MAPN care au participat în misiunile internaționale în teatrele de operații sub egida NATO.
Distinct de această diurnă în valută militarii au avut asigurat și suportul logistic.
- Pentru ce misiuni internaționale MAPN nu a plătit “diurna în valută” reglementată de HG 1086/2004?
MAPN, în mod nelegal, nu a plătit “diurna în valută” reglementată de HG 1086/2004 militarilor care au participat în misiuni internaționale sub egida ONU, UE, OSCE.
În general, în cadrul acestor misiuni de menținere a păcii sub egida ONU, UE, OSCE militarii au fost selectați și au participat în mod individual.
În cadrul acestor misiuni militarii au primit din partea Organizației Internaționale o indemnizație menită care să acopere suportul logistic, indemnizatie denumită MSA pentru misiunile sub egida ONU, respectiv PER DIEM pentru misiunile sub egida UE și BLA pentru misiunile sub egida OSCE.
Sunt peste 20.000 de militari care au participat în misiuni internaționale sub egida NATO și doar câteva sute care au participat în misiuni internaționale sub egida ONU, UE sau OSCE.
- Drepturile primite de militarii care au participat în misiuni sub egida NATO vs. drepturile primite de militarii care au participat în misiuni sub egida ONU, UE, OSCE.
În cadrul misiunilor internaționale sub egida NATO militarii din cadrul MAPN au beneficiat atât de suportul logistic cât și de diurna în valută reglementată de HG 1086/2004 (care de cele mai multe ori era dublată).
În cadrul misiunilor sub egida ONU, UE sau OSCE, militarii din cadrul MAPN au beneficiat de o singură indemnizație plătită doar de Organizatia Internatională menită să acopere doar suportul logistic, fără însă să primească și diurna în valută reglementată de HG 1086/2004 menită să acopere incovenientele de ordin moral.
- Rațiunea legiuitorului.
Conform Notei de Fundamentare a HG 1086/2004 legiuitorul român s-a aliniat în anul 2004 legislației europene și a reglementat plata unei diurne în valută menită să acopere incovenientelor de ordin moral, distinct de suportul logistic (în special distinctă de alocația de hrană și de cazarea).
Același principiu al plății unei diurne în valută distinctă de cheltuielile materiale a fost avut în vedere și de ICCJ prin Decizia HP nr. 38/2021, principiu regăsit și în cauza CJUE C 396/13, Sähköalojen ammattiliitto ry contra Elektrobudowa Spółka Akcyjna, (para. 47, 48) în care Curtea de la Luxemburg a reținut existența unui tip de diurnă care se califică drept “diurna specifică detașării” diferită de diurna menită să acopere cheltuieli de hrană și cazare, dar și în legislația europeană prin art. 3 alin. 7 din Directiva 96/71/CE a Parlamentului European.
- Diverse.
În prezent reprezentăm peste 500 de veterani ai teatrelor de operații din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naționale, Serviciului de Protecție și Pază sau chiar din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Avem numeroase litigii împotriva MAPN și de multe ori suntem siderați de atitudinea procesuală a acestui minister însă acest lucru nu ne poate împiedica sa prezentăm situația juridică reală.
Indiferent de onorariile fixe ce ne-au fost propuse (și care ar fi fost o sumă de 7 cifre în euro), nu ne vom dezice de principiul legalității sub egida căruia ne ghidăm zilnic în exercitarea profesiei. Nu putem prelua cazuri sperând la un eventual câștig ca urmare a lipsei probelor părții adverse sau pe o potențială eroare judiciară. Gândurile de mai sunt sunt un mod de a ne arăta respectul față de justițiabili, față de instanțe și, totodată, față de profesie.
Informațiile de mai sus sunt rezultatul unei cercetări serioase asupra documentelor (multe dintre ele clasificate) emise de MAPN/ CSAT prin care militarii români au fost trimiși în misiuni internaționale. Informațiile mi-au fost confirmate ulterior și de numeroși comandanți, activi sau în rezervă.
Concluzii:
- Militarii din cadrul MAPN, veterani ai teatrelor de operații care au participat în misiuni internaționale sub egida NATO, au primit pe perioada misiunii diurna în valută reglementată de HG 1086/2004 (de cele mai multe ori chiar a fost dublată) astfel încât nu mai pot solicita în instanță plata acelorași drepturi.
- Militarii din cadrul MAPN, veterani ai teatrelor de operații care au participat în misiuni internaționale sub egida ONU, UE, OSCE (sub 5% din veteranii MAPN), nu au primit diurna în valută reglementată de HG 1086/2004 astfel încât pot iniția demersuri în instanță.
- Pentru niciun preț nu vom crea vreodată iluzii pentru ca ulterior să “dăm vina pe sistem”.
Later edit.: Pentru a ma face si mai bine inteles, mentionez ca si in misiunile de sub egida ONU sau UE au existat situatii in care MAPN a platit diurna im valuta conform HG 1086/2004.
Situatiile in care actiunile veteranilor MAPN pot fi introduse in instanta sunt doar acelea in care MAPN nu a platit nicio diurna iar ONU/UE a platit direct o indemnizatie participantilor din misiune.
Cu deosebit respect față de toți veteranii teatrelor de operații cărora le datorăm, ca urmare a muncii depuse în aceste misiuni, securitatea națională într-un context geopolitic turbulent și împredictibil,
Avocat Ion Militaru