miercuri, februarie 28, 2024
AcasăActualitate militaraProblema avioanelor multirol va fi discutată în CSAT

Problema avioanelor multirol va fi discutată în CSAT

Liberalul George Scutaru îi cere preşedintelui Traian Băsescu convocarea de urgenţă a CSAT pentru a discuta problema avioanelor multirol, în contextul recentelor declaraţii ale şefului statului potrivit cărora din 2013 România nu va mai avea capacitatea să îşi protejeze propriul spaţiu aerian.

De asemenea, Scutaru consideră oportună invitarea şi prezenţa la dezbateri a liderilor partidelor parlamentare de opoziţie şi a preşedinţilor comisiilor de apărare din Parlament, deoarece tematica abordată „ţine cu adevărat de interesul naţional, fiind o chestiune de securitate naţională”. „Cred că încă se mai pot identifica soluţii, că se mai pot găsi variante de finanţare împreună cu partenerii externi. Este nevoie în primul rând de voinţa politică, de imaginaţie şi determinare. O soluţie trebuie luată rapid de preşedinte şi Guvern”, susţine vicepreşedintele Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor, George Scutaru. Potrivit lui Scuraru, în 2013, când România nu va mai avea capacitatea să îşi protejeze propriul spaţiu aerian, preşedintele Traian Băsescu „va umili statul român, obligând ţara să se ducă cu căciula în mână la partenerii din NATO pentru ca alţi piloţi să vină câte trei luni în România şi să ne protejeze spaţiul aerian”. Liberalul îi reaminteşte şefului statului că, în trecutul apropiat, România a fost cea care a acordat asistenţă pentru îndeplinirea misiunilor de poliţie aeriană unor ţări din NATO, acum ajungând în situaţia de a fi o ţară „asistată” de Alianţa Nord-Atlantică. De asemenea, liberalul George Scutaru ridică problema instrucţiei piloţilor români, care vor fi nevoiţi să se antreneze doar pe simulatoare de zbor, în lipsa unor avioane multirol performante. „De nevoie, piloţii se vor antrena pe simulator, fără a desfăşura misiuni reale. Poate doar la un show aerian, când alţii vor veni să ne facă demonstraţii de zbor, unii norocoşi ar putea să piloteze câteva minute acele avioane. În rest, calculatorul. Aşa cum de ani buni procedează submariniştii. La ce evoluţie are bugetul, probabil ca nu vor fi singurele categorii de militari care vor folosi simulatoarele”, a adăugat Scutaru. Preşedintele Traian Băsescu a declarat pe 18 noiembrie că, din 2013, România nu va mai avea capacitatea de a-şi proteja spaţiul aerian, pentru că nu a fost în măsură să-şi contracteze necesarul de avioane care să înlocuiască vechile MIG-21 LanceR. „România, din 2013, nu mai are capacitate să-şi protejeze propriul spaţiu aerian pentru că nu am fost în măsură să contractăm necesarul de avioane care să poată înlocui MIG-21 LanceR. Este o realitate a noastră”, a declarat şeful statului într-un interviu acordat TVR, în contextul unei discuţii despre alocările bugetare slabe ale statelor europene membre NATO pentru modernizarea armatei. Şeful statului a spus că va fi foarte greu dacă s-ar încerca găsirea vinovaţilor pentru incapacitatea României de a avea o flotă aeriană care să o poată proteja. Consiliul Suprem de Apărate a Ţării (CSAT) a aprobat în data de 23 martie 2010 achiziţionarea a 24 de avioane F-16 la mâna a doua de la Statele Unite, propunerea urmând să fie supusă aprobării Parlamentului. Preţul avioanelor s-ar ridica la circa 1,3 miliarde de dolari. Ulterior, ministrul Finanţelor din acea perioadă, Sebastian Vlădescu, a declarat că achiziţionarea de avioane multirol F-16 în condiţiile din prezent ar fi „de neacceptat”, pentru că România nu îşi permite să aloce 1% din PIB pentru achiziţii militare. La începutul lunii august 2010, expirase cel de-al doilea termen convenit de SUA şi România pentru plata primei tranşe din această achiziţie, de 750 de milioane de dolari. Primul termen fusese fixat pentru 3 iunie, dar SUA au acordat României o prelungire de două luni. În consecinţă, premierul Emil Boc a anunţat oficial în august că nu există bani pentru cele 24 de avioane F-16 second hand. În cursa pentru adjudecarea unui contract de 4,5 miliarde de euro pentru dotarea forţelor aeriene române cu avioane multirol au fost înscrise cinci tipuri de avioane. Printre variante, s-a numărat: F-16 construit de Lockheed Martin, F-18 de la Boeing, Rafale al companiei franceze Dassault, dar şi avionul Grippen al suedezilor de la SAAB şi Eurofighter de la EADS.

Sursa: flagrantct.ro

RELATED ARTICLES

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sustine acest site achizitionand produse Emag spot_img

COMENTARII

POPULARE