duminică, aprilie 14, 2024
AcasăActualitate militaraMariana Drăgescu, ultimul pilot in viata al "Escadrilei Albe", a trecut in...

Mariana Drăgescu, ultimul pilot in viata al „Escadrilei Albe”, a trecut in nefiinta

La 24 martie, comandorul în retragere Marie-Ana-Aurelia (Mariana) Drăgescu, ultimul pilot in viata al „Escadrilei Albe”, a trecut in nefiinta la venerabila varsta de 100 de ani. Comandorul in retragere a luptat în cel de-al Doilea Război Mondial pe ambele fronturi şi a contribuit la salvarea vieţii a peste 1.500 de militari.

Marie-Ana-Aurelia (Mariana) Drăgescu a început să zboare în dublă comadă în anul 1935, obţinând al şaptelea brevet feminin din România. În anul 1937 a fost încadrată la Aeroclubul Regal, apoi, din iunie 1940, la Ministerul Transporturilor, Navale şi Aeriene, în funcţia de pilot.

A fost mobilizată şi, din anul 1941, a plecat pe front făcând parte din Escadrila Sanitară, supranumită Escadrila Albă, participând la război pe ambele fronturi, până în ultima zi.

Escadrila Albă (mai târziu Escadrila 108 Transport uşor) a fost numele unei unităţi româneşti de avioane sanitare pilotate de femei, care a activat în timpul celui de-al doilea război mondial. În acea perioadă România a fost singura ţară din lume ce dispunea de o astfel de escadrilă. Escadrila era formată din avioane mici, tip RWD-13, de fabricaţie poloneză. Numele escadrilei îşi are originea în faptul că avioanele sanitare erau vopsite în totalitate în alb.

Avioanele aveau aplicate cruci roşii pe fuzelaj şi aripi. Cu toate că aparatele de zbor aveau însemnele unor avioane sanitare, sovieticii nu au ţinut cont de acest aspect şi au atacat aceste avioane ca pe orice alt tip de avion militar. Prin urmare, la sfârşitul anului 1941 avioanele escadrilei au fost vopsite în culori de camuflaj.
Ideea înfiinţării unei escadrile sanitare care să aibă ca piloţi femei i-a aparţinut prinţesei Marina Ştirbey. A fost creată după modelul organizaţiei finlandeze Lotta Sward. Escadrila a început să funcţioneze ca urmare a cererii adresate Ministerul Aerului de către Marina Ştirbey în anul 1939.

Din Escadrila Albă au făcut parte la început următoarele aviatoare: Mariana Drăgescu, Virginia Duţescu, Nadia Russo, Marina Ştirbey şi Irina Burnaia.

În august 1942, Escadrila Albă este redenumită Escadrila 108 Transport Uşor. Escadrila este mutată la Stalingrad, pe aerodromul de la Kotelnikovo, iar mai apoi la Plodovitoje şi celorlalte aviatoare li se alătură Victoria Pokol, Maria Nicolae, Stela Huţan şi Smaranda Brăescu.

Escadrila Albă a fost cunoscută atât pe plan naţional, cât şi internaţional. Despre această unitate a aviaţiei române au fost scrise articole în ziare precum Aripi româneşti, Tempo, România aeriană, Hamburger Illustrierte, Berliner Illustrierte Zeitung. Escadrila Albă a fost şi subiectul cărţii cu acelaşi titlu, scrisă de George Acsinteanu, precum şi subiectul filmului artistic „Escadrila Albă”, o coproducţie româno-italiană, care i-a avut în rolurile principale pe Mariella Lotti, Tino Bianchi şi Lucia Sturdza-Bulandra.

Sursa informatii Escadrila Alba: enciclopediaromaniei.ro

Dumnezeu sa o ierte si sa o odihnească in pace!

RELATED ARTICLES

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sustine acest site achizitionand produse Emag spot_img

COMENTARII

POPULARE