Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare
Da ,felicitari unui om -Arafat Raed ,pentru ca a reusit sa treaca peste birocratia jegoasa din Romania si sa poata creea ACEST SERVICIU fara de care tara noastra in momentul de fata nu ar mai putea trai. Da ,in acesta tara europeana unde sistemul sanitar este la pamant de vreo 50 de ani am putut si noi face ceva …sa lasam dreptul la viata a milioane de Romani.
LA MULTI ANI S.M.U.R.D!
In septembrie 1990, sub egida Clinicii de Anestezie Terapie Intensiva, a inceput experimentarea unui sistem de urgenta ce functioneaza si in alte tari europene. Acesta avea la baza transferul unui echipaj medical spitalicesc cu dotarea necesara la locul unde se afla pacientul aflat in stare critica, in vederea acordarii unui asistente medicale de urgenta calificate. Echipajul era condus de un medic pregatit in domeniul anesteziei si terapiei intensive si in domeniul medicinei de urgenta. La aceasta faza de inceput, noul serviciu, numit SMUR sau Serviciul Mobil de Urgenta si Reanimare, avea in dotare o singura masina echipata pentru interventie rapida, fara posibilitatea de a transporta pacientul, transportul pacientului urmind sa se faca cu o autosanitara a Serviciului de Ambulanta.
In anul 1991, SMUR a primit prima ambulanta de reanimare sub forma unei donatii din Germania. Aceasta ambulanta urma sa usureze si in acelasi timp sa ridice nivelul ingrijirii pacientului in prespital.
Pina in octombrie 1990, noul sistem a functionat in totalitate cu personal voluntar. Conducatorii ambulantei SMUR erau studenti ai Facultatii de medicina, medici sau voluntari ai Crucii Rosii din Tg. Mures. Dupa ce incercarile de colaborare cu diferite institutii nu au avut rezultatul dorit, in luna octombrie 1991a inceput o perioada experimentala de 6 luni, punind echipajul Serviciului Mobil de Urgenta si Reanimare sub coordonarea operativa a Grupului de Pompieri Militari Mures, care urma, in aceasta faza, sa asigure conducatorii auto pentru ambulanta de reanimare si spatii de cazare si instruire pentru personalul medical al SMUR-ului. Aceasta incercare, care avea sa reuseasca si sa devina permanenta, a fost bazata pe modelele aflate in multe tari din lume unde pompierii sint direct implicati in acordarea asistentei medicale de urgenta si a primului ajutor. Asemenea modele exista in Germania, Franta, Finlanda, Luxembourg, Statele Unite, Canada, Japonia, etc. In noul model de functionare, SMUR-ul era sub coordonarea Clinicii de Anestezie Terapie Intensiva din punct de vedere medical si sub coordonarea Pompierilor din punct de vedere operativ.
In anul 1992, Serviciul Mobil de Urgenta si Reanimare a continuat sa se dezvolte, concentrindu-se asupra pregatirii personalului care era aproape in totalitate voluntar si asupra crearii unor relatii internationale cu servicii similare din diferite tari. Primele tari cu care s-a realizat o colaborare de lunga durata, inca din 1992, au fost Marea Britanie si Norvegia. Astfel Crucea Rosie Norvegiana din localitatea Sauda a inceput sprijinul prin dotarea SMUR-ului cu ambulante si echipament medical de urgenta iar Serviciul de Urgenta al Spitalului Regal din Edinburgh si Brigada de Pompieri Strathclyde din Glasgow au inceput un program intens de sprijin pentru dezvoltarea asistentei medicale de urgenta si pentru dotarea si pregatirea pompierilor in noi domenii de interventie, cum ar fi descarcerarea si interventia la accidentele chimice.
In luna noiembrie a anului 1992, in urma unui curs international ce a durat 3 saptamini, cu instructori din Germania, Olanda, Scotia si SUA, a avut loc o aplicatie la care au fost invitati reprezentanti ai diferitelor ministere si institutii. In urma acestei aplicatii, Ministrul Sanatatii a declarat, prin ordinul numarul 1094 din 5 Noiembrie 1992, noul sistem din Tirgu Mures dreptCentru Pilot National. Acest statut avea sa protejeze noul model pe parcursul anilor 1993-1997 impotriva rezistentelor mari cu care s-a confruntat sistemul si a tentativelor de oprire a activitatii sale. In cadrul cursului din 1992, a fost creat primul laborator de instruire pentru urgenta donat de Fundatia pentru o Societate Deschisa din Statele Unite. I
In anul 1993, dupa ce SMUR, timp de aproximativ 2 ani, a functionat acordind asistenta de urgenta in faza prespitaliceasca, o dezvoltare de mare anvergura a avut loc in luna mai, cu sprijinul colegilor de la Serviciul de Urgenta al Spitalului Regal din Edinburgh. Aceasta dezvoltare a constat in crearea camerei de reanimare in cadrul Spitalului Clinic Judetean Mures in vederea continuarii ingrijirii pacientilor in stare grava adusi de SMUR sau sositi cu alte mijloace la spital, pina la preluarea acestora de diferite sectii ale spitalului. In noua camera de reanimare urmau sa lucreze medicii, asistentii si voluntarii ce lucrau in cadrul echipajelor din faza prespitaliceasca. Noua camera de reanimare a redus mortalitatea in cadrul Serviciului de Primiri Urgenta al Spitalului Judetean Mures cu aproximativ 50%.
Tot in anul 1993, Brigada de Pompieri Strathclyde din Scotia, a donat prima autospeciala de descarcerare Grupului de Pompieri Mures, instruind si personalul din cadrul Grupului in vederea utilizarii corecte si eficiente a acestui echipament. Primul accident la care s-a utilizat acest echipament a avut loc chiar in ziua ceremoniei de predare a echipamentului donat.
Din anul 1993, Serviciul Mobil de Urgenta si Reanimare (SMUR) a devenit Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD).
Tot in anul 1993, primele modele preluate dupa cel din Targu Mures au aparut la Oradeasi la Sibiu, adoptind modul de functionarea al sistemului din Targu Mures.
Anul 1994. 1994 a fost un an de mare importanta din punct de vedere al dezvoltarii asistentei medicale de urgenta in Judetul Mures si poate chiar la nivel national. Cu sprijinul Serviciului de Urgenta din Edinburgh si a BBC-Londra, s-a construit primul departament de urgenta unicdupa modelul celor din Marea Britanie si Statele Unite. Noul Departament sau “Serviciu de Urgenta” a fost amplasat in curtea Spitalului Clinic Judetean Mures si a inceput sa functioneze in 31 Iulie 1994. Construirea acestui serviciu a durat aproximativ o luna si a angrenat forte mari de munca din Scotia cit si din Tirgu Mures, din partea armatei, a jandarmilor si a pompierilor, cit si din partea unor organizatii si a unor voluntari care doreau sa vada noul serviciu cit mai rapid in functie.
La nivelul Grupului de Pompieri, anul 1994 a adus o noua activitate. Pompierii din Scotia au dotat si au instruit pompierii mureseni in ceea ce privesteinterventiile la accidentele chimice, creand prima unitate de interventie de acest fel a pompierilor din Romania. Impreuna cu pompierii au participat la cursurile de formare si medicii din cadrul SMURD.
In anii 1995 si 1996, s-a continuat dezvoltarea sistemului si in mod deosebit a componentei de instruire si pregatire a medicilor si a asistentilor veniti din diferite regiuni ale tarii. Astfel, numai in anul 1997 a fost instruit la Tirgu Mures un numar de aprox. 250 de persoane, ce au inclus medici, asistenti si pompieri, iar in anul 1998 numarul persoanelor instruite a depasit 300.
In luna octombrie a anului 1996, Presedintele tarii a promulgat Legea 121 a Corpului Pompierilor Militari. Pentru prima data in Romania, in cadrul acestei legi la art. 9 si la art. 18 lit.K se specifica faptul ca pompierii militari au ca atributii si acordarea asistentei medicale de urgenta si descarcerarea. Aceasta lege pune noul sistem in legalitate dupa o perioada de experimentare de aprox. 5 ani. In urma noii legi, Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare a primit numele de Statia de Interventie pentru Asistenta Medicala de Urgenta si Descarcerare sau SIAMUD. In judetul Mures se folosesc la momentul actual ambele denumiri, SMURD si SIAMUD.
In 1997, in urma unor cursuri intensive in medicina de catastrofa efectuate de colegi din Franta, s-a creat echipa de interventie rapida ce include 25 de persoane dotate cu pagere care permit chemarea lor la orice ora in cazul unor accidente grave. In anul 1998 aceasta echipa a fost alarmata de 3 ori in vederea interventiei la accidente cu multiple victime. Pregatirea in acest domeniu continua cu sprijinul Ambasadei Frantei care finanteaza anual un curs in domeniul medicinei de catastrofa.
Tot in anul 1997, s-a infiintat noul dispecerat comun intre SMURD si Serviciul de Ambulanta al Judetului Mures. Acesta are sediul in cadrul Departamentului de Primiri Urgente si este deservit de personal din cadrul Serviciul de Ambulanta Judetean sprijinit si de personal din cadrul SMURD-ului.
Anul 1998 a fost un an special pentru SMURD Tg. Mures. Dupa incercari pe parcursul a mai mult de doi ani, in luna iunie, pompierii au fost dotati cu o barca de interventie pentru apele intrateritoriale. Aceasta era necesara avind in vedere inecurile in apele riului Mures. In acest sens numai in luna august a anului 1998, pompierii, impreuna cu personalul SMURD, au intervenit de 6 ori, folosind aceasta barca.
In luna iunie 1998 a fost organizata o colecta publica in vederea achizitionarii unei noi ambulante de reanimare complet dotate. Aceasta colecta a continuat pina in luna decembrie a anului 1998 finalizindu-se cu achizitionarea celei mai moderne ambulante de reanimaredin Romania la un cost de 182.000 marci germane, fiind dotata de firma Miesen-Germania.Suma in totalitate a fost asigurata de populatia, institutiile si firmele din Judetul Mures. Reusita acestui proiect a fost si ramine o dovada a perceptiei comunitatii fata de activitatea desfasurata de SMURD.
In anul 1999 s-a introdus in dotarea permanenta a SMURD un elicopter tip Allouette III.
In anul 2000 au fost infiintate doua echipaje de prim-ajutor in cadrul pompierilor civili dotate cu defibrilatoare semiautomate, unul in comuna Ibanesti, finantat de primariile Ibanesti, Hodac si Gurghiu, iar celalalt in statiunea Sovata, finantat de Primaria Sovata.
In anul 2001 s-a deschis primul dispecerat integrat 112 care deserveste Pompierii, Politia, Ambulanta si SMURD. Dispeceratul este finantat de Primaria Municipiului Tirgu Mures impreuna cu alte primarii din judet si cu Jandarmeria Romana.
SMURD Bihor. Echipajul de descarcerare funcţionează în cadrul SMURD Oradea din anul 1994. Intre SMURD si Serviciul Public Salvamont Bihor exista un Protocol de colaborare, incheiat in anul 2002 pentru salvarea victimelor din zona montana. Pe baza acestui Protocol a fost creat un echipaj mixt de interventie rapida format din cei trei membri ai echipajului SMURD si 3 membri Salvamont. In acelaşi timp se desfasoara stagii de pregatire comuna (4 pe parcursul anului 2005), in cadrul carora cadrele medicale SMURD sunt instruite in aspectele specifice salvarilor montane iar salvamontistii in acordarea primului ajutor. SMURD este singurul serviciu de urgenta din judetul Bihor care are cadre medicale special instruite care pot patrunde si asista o victima indiferent de locul in care se afla aceasta si indiferent cat de greu este accesul la ea.
SMURD Sibiu. Data infiintare: SMURD Sibiu a luat fiinta la 1 decembrie 1993, fiind al treilea serviciu din tara dupa cele din Targu Mures si Oradea.
SMURD Cluj. La 1 iulie 1994, ora 14:18, la Dispeceratul pompierilor se primeste primul apel alSMUR Cluj. SMURD (initial SMUR) a luat fiinta prin colaborarea Grupului de Pompieri Cluj cu partenerii omologi din Koln, Germania Masinile de intreventie si intreaga dotare medicala au fost primite ca donatie din partea partenerilor din Koln. Modul de actiune se facea avand la baza modelul deja existent in multe tari europene, acela de a aduce echipajul medical spitalicesc cu dotarea necesara in teren, la locul unde se afla pacientul in suferinta. Astfel de modele exista in Germania, Franta, SUA, unde pompierii sunt direct implicati in acordarea primului ajutor si a asistentei medicale de urgenta. Din anul 1994 pana in anul 2000, cele doua linii de garda ale medicilor si paramedicilor au fost voluntare. Incepand cu anul 2000, garda medicilor a fost partial platita prin linia de garda a Clinicii de ATI din cadrul Spitalului Clinic de Adulti.
SMURD Neamt. Data de infiintare: functionează în judetul Neamt de 13 ani, de la 15 septembrie 1994.
SMURD Timis. Data de infiintare: 1 august 1999
SMURD Prahova. Data de infiintare: luna mai 2007
SMURD Hunedoara. Serviciul SMURD a fost înfiinţat în judeţul Hunedoara în anul 2006, atunci fiind inaugurate şi trei echipaje de paramedici în Hunedoara, Petroşani şi Uricani.
SMURD Galati. Data de infiintare: septembrie 2007
SMURD Iasi. In luna septembrie 2007 a avut loc inaugurarea echipajelor de prim-ajutor de tip SMURD din judetul Iasi. In acest an SMURD Iasi a primit inca sase ambulante care au fost distribuite anumitor echipaje SMURD din judet (Harlau, Sipote, Raducaneni, Targu Frumos).
SMURD Buzau. Data de infiintare: 6 februarie 2008
SMURD Bucuresti. Data de infiintare: 14 mai 2008
SMURD Ilfov. Data de infiintare: 15 mai 2008
SMURD Constanta. Data de infiintare: 28 august 2008
SMURD Satu-Mare. Data de infiintare: septembrie 2008
SMURD Brasov. Data de infiintare: 5 septembrie 2008
SMURD Valcea. Data de infiintare: 29 septembrie 2008
SMURD Arad. Data de infiintare: 25 octombrie 2008
SMURD Calarasi. Data de infiintare: 25 octombrie 2008
SMURD Suceava. Data de infiintare: 1 noiembrie 2008
SMURD Dolj. Data de infiintare: decembrie 2008
SMURD Giurgiu. Data de infiintare: decembrie 2008
SMURD Ialomita. Data de infiintare: februarie 2009
SMURD Olt. Data de infiintare: 27 februarie 2009
SMURD Dambovita. Data de infiintare: 5 iunie 2009
SMURD Bacau. In luna septembrie 2009, Bacaul a intrat pe harta judetelor care au in dotare un Serviciu Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD). Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta (IJSU) „Maior Constantin Ene“ Bacau a fost dotat cu trei ambulante noi, de tip B2, banii necesari achizitionarii autospecialelor fiind alocati de catre Ministerul Sanatatii Publice. Inaugurarea oficiala a departamentului s-a facut insa in judetul Braila, unde Ministerul a alocat alte trei ambulante. La ceremonie au fost prezentate si cele trei masini care au fost distribuite judetului Bacau. Autospecialele aflate in administrarea IJSU Bacau au fost incadrate cu doi salvatori si un conducator al mijlocului de interventie, toate trei persoanele avand cursuri de formare paramedici.
SMURD Alba. Data de infiintare: 16 octombrie 2009
SMURD Bistrita. Data de infiintare: noiembrie 2009
SMURD Vaslui. Data de infiintare: 6 noiembrie 2009
SMURD Braila. Data de infiintare: 18 noiembrie 2009
SMURD Mehedinti. Data de infiintare: 21 decembrie 2009
SMURD Maramures. Data de infiintare: 8 ianuarie 2010
SMURD Vrancea. Data de infiintare: februarie 2010
SMURD Arges. Data de infiintare: martie 2008
1. Este SMURD un serviciu privat?
SMURD nu este serviciu privat. Conform legii nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma sanatatii, SMURD este un serviciu public integrat fara personalitate juridica, care functioneaza in organigrama Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.
Activitatea SMURD-ului este reglementata foarte amanuntit prin acte normative, asa cum este reglementata activitatea serviciilor de ambulanta publice si private. Actele normative includ Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006, O.U.G. nr. 126/2003 si un numar semnificativ de ordine de ministru care reglementeaza asistenta medicala de urgenta in Romania.
2. A fost vreodata SMURD serviciu privat?
Nu! SMURD nu a functionat niciodata ca serviciu privat. Pornirea acestui serviciu a fost initiativa unei singure persoane. La aceasta s-au alaturat, in anul 1990, mai multi voluntari: studenti, medici si asistenti medicali Ulterior, in anul 1991, SMURD a inceput sa functioneze experimental in cadrul Grupului de Pompieri Militari din Judetul Mures iar la 6 luni de la inceperea operarii experimentale a SMURD-ului in cadrul pompierilor, in urma unei evaluari a activitatii din partea unei comisii a Comandamentului Corpului Pompierilor Militari din Romania, s-a decis integrarea acestui serviciu ca o componenta in structura pompierilor. Acest mod de organizare continua si functioneaza si in ziua de azi.
3. A fost numele SMURD atribuit de la bun inceput acestui serviciu?
La inceput activitatea desfasurata in primul an la Targu Mures s-a desfasurat sub denumirea SMUR (Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare). Aceasta denumire este utilizata de servicii similare in tari francofone cum sunt Franta si Belgia. In anul 1993, introducand primul echipaj de descarcerare la Targu Mures si concomitent la Oradea, s-a adaugat litera “D” pentru descarcerare, numele devenind SMURD “Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare”.
Trebuie mentionat ca s-a incercat schimbarea denumirii SMURD in “SIAMUD” (Statia de Interventie pentru Asistenta Medicala de Urgenta si Descarcerare) cu speranta de a scadea rezistenta de atunci a Ministerului Sanatatii impotriva SMURD-ului. Unele judete au folosit aceasta denumirea o scurta perioada insa in final s-a revenit la denumirea initiala confirmata si prin lege.
4. Cum este finantat SMURD?
Conform legislatiei SMURD este un serviciu public fara personalitate juridica, deci nu are buget propriu. In cadrul SMURD lucreaza trei categorii de angajati respectiv personal medical – angajat al spitalelor pentru echipajele de terapie intensiva mobila si salvare aeriana, pompieri – angajati ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, Ministerul Administratiei si Internelor si piloti – angajati ai Unitatii Speciale de Aviatie, Ministerul Administratiei si Internelor. Mai exista si un numar mic de pompieri/paramedici angajati ai autoritatilor publice locale.
Astfel activitatea SMURD este finantata din bugetul de stat prin Ministerul Sanatatii si Ministerul Administratiei si Internelor si din donatii si sponsorizari. Unele echipaje SMURD primesc finantare din partea autoritatilor publice locale, prin plata salariilor angajatilor.
Dotarea SMURD este facuta din bugetul de stat si, in unele situatii, din bugetul autoritatilor publice locale precum si din donatii si sponsorizari in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Raed Arafat, Medic Coordonator SMURD
Raed Arafat (n. 24 mai 1964, Damasc, Siria) este un medic specialist ATI român de origine palestiniană. A înființat și coordonat SMURD. În prezent, este medicul coordonator al stației SMURD Târgu Mureș, cel mai modern centru de urgență din România. La data de 23 august 2007, premierul Călin Popescu Tăriceanu l-a numit subsecretar de stat în Ministerul Sănătății Publice.
Pasiunea pentru medicina de urgență o descoperă încă din copilărie. La vârsta de 14 ani, Raed Arafat, își descoperă hobby-ul, care mai târziu devine și profesie, primul ajutor. În anii ’70, creează o echipă de prim ajutor formată din colegii de clasă pe care o instruiește și o coordonează.
Viața
Sosește în România în 1981 la vârsta de 16 ani.
Studii
Studiază limba română la Pitești, iar ulterior urmează cursurile Facultății de Medicină din Cluj-Napoca și se specializează la Târgu Mureș șiCluj-Napoca în Anestezie Terapie Intensivă.
Distincții
În anul 2003 primește Ordinul National „Pentru Merit” în gradul de Cavaler acordat de președintele României în funcție în acea perioadă Ion Iliescu, pentru întreaga activitate științifică și de cercetare, pentru contribuția deosebită la dezvoltarea și promovarea tehnologiei informației și comunicațiilor în România.
În noaptea de 31 decembrie 2005, cu câteva minute înainte de noul an 2006, pe scena amplasată în fața Teatrului Național, Raed Arafat este decorat de către Traian Băsescu, președintele României, cu Ordinul Național „Pentru Merit” în grad de Ofițer, pentru eforturile depuse în salvarea oamenilor la inundații și pentru eforturile depuse zi de zi pentru salvarea vieților a numeroși români.
Sursa: tarnovan.wordpress.com