vineri, septembrie 20, 2024
AcasăIn zona barfeiCSAT trebuie să ia urgent o decizie privind finanţarea programului avionului multirol

CSAT trebuie să ia urgent o decizie privind finanţarea programului avionului multirol

Deputat George Scutaru
Desi am spus in numarate randuri ca nu facem si nu vom face politica, am intrat in posesia unui comunicat remis Agerpress de catre deputatul George Scutaru, comunicat cu care suntem de acord, intrucat se refera strict la problema avionului multirol, practic la siguranta Romaniei. Pentru acest lucru, va prezentam acest comunicat integral:

PNL îşi manifestă regretul că la dezbaterile privind Bugetul pe anul 2012, ministrul de Finanţe Gheorghe Ialomiţeanu a refuzat să furnizeze date în faţa Parlamentului privind posibilitatea de finanţare a programului avionului multirol pentru Forţele Aeriene Române, aprobat de CSAT în 2010. Solicit preşedintelui Băsescu convocarea CSAT, pentru ca acest organism să ia rapid o decizie privind dotarea cu avioane multirol. Totodată, consider că MApN trebuie să înceapă procedurile de evaluare a piloţilor care urmează să fie trimişi în străinătate pentru antrenament cu scopul de a opera noul avion. PNL apreciază că este obligatorie informarea Opoziţiei de catre Guvern asupra angajamentelor financiare pe care aceşta le negociază cu Guvernul SUA pentru programul avionului F16, deoarece vorbim de cea mai mare achiziţie de armament din istoria recentă a României.

În ciuda declaraţiilor preşedintelui Băsescu făcute în SUA, care afirma că România poate angaja 200-300 milioane de dolari anual pentru plata avioanelor multirol, nici până acum nu este luată o decizie de către Guvernul Boc. Sunt aproape 2 ani de când CSAT a aprobat programul etapizat de dotare cu avioane multirol a Forţelor Aeriene Române, propunere validată şi de comisiile de apărare a Parlamentului şi susţinută şi de Opoziţie. În 2015-2016 nu vom mai putea asigura serviciul de poliţie aeriană pentru că nu vor mai exista avioane MIG 21 Lancer capabile să zboare. Chiar şi pentru a menţine la un nivel minim durata de viaţia a avioanelor MIG până în 2016, fondurile estimate a fi cheltuite sunt de minim 144 milioane lei, conform datelor oficiale ale MApN.

Ne întrebăm dacă într-adevăr Guvernul face ceva concret pentru dotarea cu avioane cu reacţie, din moment ce nici în Strategia fiscală pentru 2012-2014, nici în Bugetul pe 2012 nu face nicio referire la acest program de înzestrare, în ambele documente Executivul vorbind de finanţarea unei soluţii alternative pe termen scurt pentru asigurarea suveranităţii asupra spaţiului aerian naţional (Bugetul MApN 2012, pg. 3, Strategia Fiscală 2012-2014, pg. 83).Să înţelegem că actualul Guvern se mulţumeste cu prelungirea resursei de zbor pentru MIG 21, pe principiul după noi potopul? Ce mai contează faptul că din 2015 ne vom duce cu căciula în mână la sediul NATO să le spunem să găsească ţări dispuse să ne apere teritoriul, punându-ne în acelaşi rând cu Albania, Lituania, Estonia, Letonia. Ştiţi că România se află pe ultimul loc din NATO la veniturile alocate apărării pe cap de locuitor, conform unui studiu al German Marshal Fond pentru anul 2010? Noi alocăm 34 de dolari pe cap de locuitor pentru apărare, Albania 39, Bulgaria 45, Ungaria 60, Cehia 102, iar Polonia, cu care adesea ne comparăm ca importanţă pentru rolul jucat în flancul estic al NATO, cheltuie 123 dolari.

Credibilitatea noastră va fi serios ştirbită, deşi Guvernul afirmă pompos în Strategia Fiscală că prin ‘concretizarea proiectelor de investiţii se va permite evitarea unei imagini negative a României în plan internaţional’. Ministrul de Externe Teodor Baconski precizează în răspunsul la o interpelare pe acest subiect: ‘Decizia achiziţionării unui avion de luptă monomotor are o importanţă strategică pentru Forţele Aeriene Române, fiind în deplin acord cu rolul jucat de România în cadrul NATO, respectiv acela de furnizor de securitate. După cum este cunoscut, din anul 2015 România nu va mai putea opera misiuni de poliţie aeriană cu avioanele sale militare de tip MIG 21 Lancer, ceea ce ar avea, în lipsa unui avion înlocuitor pentru acest serviciu, consecinţe incalculabile pentru securitatea României’.

Cum poate Guvernul să fie credibil, nu faţă de noi, ci faţă de partenerii din NATO, faţă de Guvernul SUA cu care negociaza dotarea cu avioane F16, când prognoza de cheltuieli pe termen mediu, aşa cum arată Bugetul pe 2012, indică o alocare pentru Forţele Aeriene de 988, 97 milioane lei în 2012, de 1,024 mld. lei în 2013, ca apoi sumele să scadă la 964,13 milioane lei în 2014 şi la 833,07 milioane în 2015? Cum poate Guvernul fi credibil când achiziţia avionului multirol implică un grafic de plăţi multianual şi care va depăsi cu siguranţă 4 ani?

PNL subliniază cât se poate de ferm că, odată ajunşi la putere, dotarea cu avioane multirol va reprezenta o prioritate în politica din domeniul Apărării promovată de PNL, de USL. Reafirmăm şi cu acest prilej că vom respecta angajamentele asumate de România în cadrul NATO şi în cadrul Parteneriatului strategic cu SUA şi ne vom canaliza eforturile pentru consolidarea reală a profilului României în Alianţa Nord-Atlantică.

Deputat PNL George Scutaru

Vicepreşedinte al Comisiei de Apărare, Ordine publică şi Siguranţă Naţională din Camera Deputaţilor

RELATED ARTICLES

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sustine acest site achizitionand produse Emag spot_img

COMENTARII

POPULARE