Aparatele vor fi achizitionate prin programul Excess Defense Articles (EDA) al Armatei SUA si urmează să fie modernizate la standardul MLU – Mid Life Update, de Forţele Aeriene Portugheze, în colaborare cu firma portughezo-braziliană de aeronautică OGMA.
Acestea vor fi adăugate celor 9 avioane F-16 deja upgradate la standardul MLU, pentru a întregi pachetul de 12 aparate convenit cu România.
Fostul ministru al Apărării, liberalul Corneliu Dobriţoiu, cel care a iniţiat negocierile cu Portugalia, a explicat pentru gândul că nu cunoaşte dacă portughezii nu dispun încă de toate cele 12 avioane promise părţii române, însă achiziţia acestora de la americani nu ar fi ceva neobişnuit.
„Portughezii sunt obligaţi ca în baza contractului să livreze 12 avioane la acelaşi standard (MLU – n.r.). Nu cred că este vorba despre ceva oneros, pentru că este în joc şi credibilitatea americanilor. Acest program este atent monitorizat de Congres, fiind vorba de un contract de la guvern la guvern. Probabil că toată povestea asta le aduce şi lor (portughezilor) un câştig de câteva milioane”, a explicat Dobriţoiu pentru gândul.
Întrebat de ce România nu a apelat direct la programul EDA al SUA şi a ales Portugalia, care acum a ajuns un fel de intermediar între noi şi americani, fostul ministru a explicat că motivele au fost de natură tehnică:
„Noi nu avem capacitatea tehnică de modernizare a acestor avioane. Portugalia are o capacitate industrială la nivel de top”.
Portugalia are capacitate industriala pentru ca la conducere are oameni cu cap, oameni ce lasa interesul personal la urma. Noi ne-am batut joc de ceea ce am avut si continuam sa distrugem ceea ce inca mai avem. Capacitatea noastra industriala este sublima, dar lipseste cu desavarsire. De ce si cine are interesul sa fie asa este greu de precizat, insa simplu de dedus. Nu pot sa nu ma intreb: ce dracu au verificat comisiile alea tehnice in Portugalia daca aceste avioane nu exista in acest moment?