Doi foşti directori din Romarm acuză sprijinul acordat la nivel înalt companiei UTI, condusă de Tiberiu Urdăreanu, pentru înzestrarea Armatei cu 400 de TAB-uri. În discuţiile despre influenţa firmei UTI la vârful Armatei, gen. Cătălin Moraru, şeful Înzestrării din MApN, declara că poate „zbura” oricând. Jocurile se fac şi la Ministerul Economiei.
Valoarea viitorului contract se ridică la aproximativ 1,2 miliarde de euro. Unul dintre favoriţi în preluarea managementului programului este firma UTI, abonată la contracte masive cu statul. Ministrul Gabriel Oprea (49 de ani) este acuzat de sindicaliştii din industria de Apărare că face jocul acestei firme.
Un proiect numit dorinţă
La 30 august 2010, Ministerul Apărării şi cel al Economiei au semnat un document prin care începea colaborarea pentru realizarea prototipului. Managementul proiectului fusese plasat Companiei Naţionale Romarm (CNR), care are în subordine 15 fabrici de armament, printre care şi cea de la Moreni, unde s-a făcut TAB-ul SAUR 2. Însă, la 30 septembrie 2010, la numai o lună de la începerea colaborării, programul a fost stopat de directorul CN Romarm Vasile Crişan. În aceeaşi zi, Consiliul de Administraţie al companiei s-a întrunit şi a modificat organigrama, eliminând din schemă postul de director adjunct, ocupat de George Ioana, şi cel de director tehnic, ocupat de Constantin Oprea. Ulterior, Ioana şi Oprea au demisionat din Romarm.
SAUR 3, susţinut la Senat
Programul naţional pentru Transportorul blindat 8×8 a intrat şi în atenţia Comisiei de Apărare din Senat. „Am transmis o interpelare ministrului Apărării, Gabriel Oprea, şi l-am întrebat despre problemele din acest program. Domnul ministru mi-a transmis că doreşte să realizeze acest program, însă problemele sunt la Ministerul Economiei. Firmele implicate aparţin de acest minister”, a declarat pentru „Adevărul” preşedintele Comisiei de Apărare din Senat, Teodor Meleşcanu.
Senatorul mai spune că dezvoltarea programului cu firme din ţară este benefic atât industriei cât şi Armatei. „Implicarea industriei româneşti de apărare are mai multe beneficii. În primul rând, social, pentru forţa de muncă angrenată în program, iar în al doilea rând, fiind vorba de firme autohtone întreţinerea transportorului este mai uşoară şi mai ieftină”, a mai precizat Meleşcanu. Preşedintele comisiei consideră că Uzina Mecanică Moreni este capabilă să realizeze transportorul, dată fiind experienţa în domeniu.
Reactia Ministerului Apararii
În ceea ce priveşte tensiunile din interiorul companiei Romarm, Ministerul Apărării are următorul punct de vedere: „Ministerul Apărării Naţionale este interesat de utilizarea tuturor capabilităţilor şi specialiştilor din domeniul cercetării – dezvoltării, atât din institutele de cercetare ale Armatei, respectiv Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare, cât şi din industria naţională de apărare, astfel încât proiectul sa fie susţinut din punctul de vedere al bazei de proiectare tehnologică. De asemenea, Ministerul Apărării Naţionale a încheiat parteneriate strategice cu ministere ale apărării din state membre ale NATO, pentru a facilita accesul industriei naţionale de apărare la tehnologii moderne.
Având în vedere faptul că CN ROMARM SA se află în subordinea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerul Apărării Naţionale nu este implicat în problemele interne ale acestei instituţii, deci nici în numirea sau în demiterea unor persoane din această instituţie”.
Citeste tot articolul aici.