O stire Realitatea TV, preluata de toata mass-media romaneasca a facut furori ieri, atat in mediul online cat si pe principalele posturi de televiziune: EROI UMILIŢI. Repatrierea militarilor din Afganistan, făcută în bataie de joc. Cata realitate este in aceste cuvinte?
Cam acesta este stirea Realitatea TV.
Ma simt ”obligat” sa adaug un mic comentariu. Aceasta scrisoare, daca a existat, are doua posibile explicatii:
– ea vine de la un militar, aflat la prima misiune, care s-a deplasat in teatrul de operatii din Afganistan cu o aeronava de transport strategic C-17 asigurata de către Capabilitatea de Transport Aerian Strategic (Strategic Airlift Capability – SAC), conditiile de transport fiind altele decat cu Hercules-ul;
– ea vine de la un militar care s-a deplasat in Afganistan in vizita, cu o cursa civila de trasport, trezit in armata pe filiera indirecta.
Ca unul care ”s-a plimbat” cu Hercules-ul intr-un mediu ostil, nu pot intelege aceasta reactie. De cand are armata aceste avioane in dotare, este bine stiut ca deplasarile cu aceste tipuri de aeronave nu sunt tocmai comode, scaunele fiind inlocuite de bancutele laterale din chinga care practic iti intra in ….
Pentru exemplificare, repatrierea romanilor din Libia:
Pentru un militar ”normal”, este de preferat siguranta data de acest avion decat nesiguranta unei curse civile aflata in tranzit pe aeroportul din Kandahar, unde, intamplator, talibanii mai fac focuri de artificii.
Daca adaugam la asta si faptul ca aeronave romanesti au fost implicate in repatrierea unor romani din Fasia Gaza, parca incep sa cred ministerul apararii. Nu poti imparti doua avioane in 4 destinatii.
Daca ne referim insa la respectul acordat de guvernantii romani militarilor din teatrele de operatii si nu numai, deja vorbim de o cu totul si cu totul alta problema. Salarii inghetate de mai bine de 4 ani, CAS platit la indemnizatii de chirie neaduse nici acum la cuantumul normal, drepturi de echipare, pensii la mila guvernului….astea sunt alte probleme.
Hai sa vedem si reactia MApN:
Referitor la unele informaţii apărute în presă pe tema repatrierii militarilor români din Afganistan, Biroul de Presă al M.Ap.N. face următoarele precizări:
– Graficul zborurilor de repatriere a Batalionului 20 Infanterie a fost planificat prin luarea în calcul atât a zborurilor efectuate cu aeronavele proprii, C-130 Hercules, cât şi cu aeronavele de transport strategic C-17. Acestea din urmă sunt asigurate de către Capabilitatea de Transport Aerian Strategic (Strategic Airlift Capability – SAC), de pe Baza Aeriană Papa, Ungaria, iniţiativă la care România este parte alături de alte nouă state NATO şi două partenere.
– Ca urmare a faptului că pentru cele trei aeronave ale Escadrilei de Transport Strategic a fost demarat ciclul de lucrări de întreţinere la cinci ani de exploatare (Heavy Mainteinance Cycle), prima aeronavă dintre cele trei fiind deja transportată în SUA pentru efectuarea lucrărilor, comanda SAC a notificat partea română cu privire la faptul că cele două aeronave C-17 rămase nu vor putea realiza zboruri în şi dinspre Afganistan, în beneficiul Armatei României, până la 20 iulie, graficul de repatriere a fost reajustat, zborurile urmând a se realiza cu aeronavele proprii.
– Prioritate absolută în planificarea acestor zboruri o au oamenii, de aceea aeronavele C-130 Hercules ale Forţelor Aeriene Române au fost configurate spre capacitatea maximă de transport pasageri (prevăzută în specificaţiile constructorului la 92 de pasageri), cu stricta respectare a regulilor de siguranţă a zborului. – Reconfigurarea numărului de locuri pentru pasageri nu înseamnă o supraîncărcare a Aeronavei. Procedura este aplicată în conformitate cu specificaţiile de exploatare ale aeronavei, gradul de confort al pasagerilor fiind acelaşi, indiferent de numărul de locuri montate.
– Transportul militarilor români în şi din teatrul de operaţii se face după aceleaşi proceduri şi condiţii de confort de care beneficiază şi militarii celorlalte ţări NATO. – Baza Aeriană Kandahar este operată în continuare în condiţii de război, de aceea graficul de zbor al oricărei aeronave care operează pe acest aeroport militar poate suferi modificări în orice moment, în funcţie de evoluţia situaţiei de securitate.
Din toate scrierile cu referire la acest subiect, ceva m-a lasat ”masca”:comentariile la articolul online publicat pe realitatea.net. Valorile nationale reprezentate de armata romana, obligatiile asumate de Romania prin integrarea in NATO se rezuma la ….mercenari.