Militarii, poliţiştii şi lucrătorii de penitenciare pensionari care nu vor prezenta adeverinţe doveditoare privind salariile încasate vor primi pensii recalculate în funcţie de salariul mediu brut pe economie din perioadele respective, potrivit hotărârii de guvern privind normele de aplicare a Legii pentru recalcularea pensiilor speciale, publicate miercuri în Monitorul Oficial.
Conform documentului care se referă doar la categoriile menţionate, pensiile acestor persoane se recalculează în termen de cinci luni de la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern.
“Pentru perioadele care constituie stagii de cotizare şi pentru care nu au putut fi dovedite veniturile realizate lunar sau documentele doveditoare nu au fost depuse în termenul pentru recalculare prevăzut de lege, la determinarea punctajului mediu anual se utilizează salariul mediu brut pe economie din perioadele respective”, se arată la art. 4, alin. 4 al HG.
Pensia specială recalculată astfel poate să fie, însă, modificată în baza documentelor solicitate pe care beneficiarul le prezintă ulterior, mai prevede noua hotărâre de Guvern.
Adeverinţele privind veniturile individuale realizate în anumite perioade de cotizare vor putea fi solicitate de pensionarii din Ministerul Apărării Naţionale de la unităţile unde au activat sau de la centrele militare judeţene, ori de sector de care aparţin.
Pensionarii din celelalte structuri de siguranţă naţională, ordine publică şi din administraţia penitenciarelor îşi vor putea obţine adeverinţele necesare recalculării pensiilor de la ultima unitate la care au lucrat sau de la structura centrală, dacă unităţile au fost desfiinţate.
Totodată, pentru persoanele care au avut misiuni în străinătate, pensia se calculează în funcţie de salariul aferent funcţiei în care fuseseră încadrate în ţară.
De asemenea, stagiul complet de cotizare, atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi, în cazul categoriilor menţionate este de 20 de ani, mai menţionează normele de aplicare a Legii 119/2010.
Normele de aplicare se referă la pensionarii din MApN, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Serviciul Român de Informaţii, Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
Sursa: AGERPRES
UPDATE:
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 527 din data de 28 iulie 2010 a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor.
Actul normativ a fost emis in aplicarea Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor si cuprinde reglementari cu privire la recalcularea pensiilor militare de stat, a pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, pe baza principiului contributivitatii.
Aceste categorii de pensii se recalculeaza conform algoritmului de calcul utilizat de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, intr-o perioada de 5 luni de la data intrarii in vigoare a noii hotarari.
Recalcularea pensiilor se realizeaza prin determinarea stagiilor de cotizare si punctajelor medii anuale, pe baza veniturilor realizate lunar de catre beneficiari si stabilirea cuantumului fiecarei pensii.
La determinarea cuantumului pensiei recalculate se foloseste valoarea punctului de pensie valabil la data incheierii procesului de recalculare.
Documentele doveditoare
Pentru recalcularea pensiilor din sistemul militar, documentele doveditoare se solicita de catre pensionarii militari prin centrele militare judetene/zonale/de sector sau prin unitatile militare din care au facut parte.
Pensionarii care si-au desfasurat activitatea in celelalte institutii din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, precum si din sistemul administratiei penitenciarelor, solicita documentele doveditoare de la ultima unitate din care au facut parte sau de la structura de resurse umane a inspectoratelor generale/similare, in situatia in care aceste unitati au fost desfiintate.
Documentele doveditoare obtinute se depun apoi de beneficiari la structurile de pensii din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, precum si Serviciul Roman de Informatii de la care primesc drepturile de pensie.
Recalcularea se efectueaza in ordinea inregistrarii acestor documente la structurile de pensii, iar in lipsa acestora, incepand cu cele mai vechi dosare aflate in plata, in functie de anul si luna deschiderii dreptului la pensie.
Stagiul de cotizare si punctajul mediu anual
Stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este de 20 de ani atat pentru femei, cat si pentru barbati.
Determinarea punctajului mediu anual se face pe baza datelor din dosarele de pensie existente in pastrare la structurile de pensii din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, precum si Serviciul Roman de Informatii.
In cazul in care in dosarele de pensionare sunt inscrise perioade care constituie vechime in serviciu, fara date referitoare la venitul realizat lunar, determinarea punctajului mediu anual se efectueaza pe baza documentelor doveditoare solicitate de beneficiari structurilor din care au facut parte.
Pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare, la determinarea punctajului mediu anual se aplica prevederile Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare si pentru care nu au putut fi dovedite veniturile realizate sau documentele doveditoare nu au fost depuse in termenul pentru recalculare prevazut de lege, la determinarea punctajului mediu anual se utilizeaza salariul mediu brut pe economie din perioadele respective.
Modificarea pensiei de serviciu recalculata
Pensia de servicu recalculata poate fi modificata la cererea beneficiarului, in baza actelor doveditoare prezentate de acesta, din care rezulta date si elemente, altele decat cele utilizate la recalculare, referitoare la drepturi salariale, perioade suplimentare la vechimea in munca sau la vechimea in serviciu.
Deciziile de pensie recalculata
Drepturile de pensie recalculate se acorda prin decizie emisa de structurile de pensii. Aceasta va cuprinde in mod obligatoriu temeiurile de fapt si de drept care au stat la baza recalcularii, precum si termenul in care poate fi introdusa contestatia.
Deciziile se comunica in scris beneficiarilor, in termen de 30 de zile de la data emiterii.
Contestatia la decizia de recalculare
Beneficiarii pensiei de serviciu recalculate pot depune contestatie in termen de 30 de zile de la comunicare, la comisiile de contestatii din cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii.
Deciziile comisiilor de contestatii pot fi atacate in instanta, potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000.
Alte dispozitii
Pensiile de serviciu stabilite prin hotarari definitive si irevocabile ale instantelor de judecata se recalculeaza potrivit prevederilor noului act normativ.
Actul normativ mai cuprinde dispozitii cu privire la modul de calcul al pensiei de invaliditate, pensiei de urmas, precum si alte prevederi necesare recalcularii acestor categorii de pensii speciale.
Sursa: juridice.ro