Dupa indelungi peregrinari prin unitatile militare din tara, ministrul apararii si-a aplecat in sfarsit urechea spre una din cele mai profitabile industrii in alte state si una din cele mai cazute in tara noastra- industria de aparare, efectuand astazi o vizita la Uzina Automecanică Moreni.
Potrivit MApN, in cadrul vizitei vor fi discutate aspecte ale programului demarat in urma cu mai bine de trei ani pentru realizarea Transportorului Blindat pentru Trupe (TBT 8×8) şi va fi testat operaţional, dar şi în poligon, Transportorul SAUR 2.
Potrivit indaparare.ro, uzinele vizate sunt : SC Automecanica Moreni SA, S.C Uzina Mecanica Mija SA si SC U.P.S Dragomiresti SA. Situatiile filialelor CN Romarm sunt diferite; astfel, in timp ce UPS Dragomiresti nu are datorii la bugetul de stat si de cativa ani inchide exercitiul financiar pe plus, la limita opusa se afla Automecanica Moreni, care se afla in stare falimentara, datorand atat la bugetul de stat, cat si la terti. Uzina Mecanica Mija are trenduri oscilante, fiind total dependenta de piata externa si de furniturile de la MApN pentru exporturile respective.
In urma cu o saptamana, Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, declara la deschiderea Expomil 2013, că deşi industria de apărare este producătoare de profit, datoriile acumulate de aceasta fac ca situaţia financiară să fie negativă.
„Din activitatea curentă, industria de apărare este producătoare de profit, însă întregul context privind datoriile face ca situaţia financiară să fie negativă. Toate sunt în administrare specială, pentru că toate au datorii mai mari decât pot plăti. Din acest punct de vedere, capitalul social este mic în raport cu datoriile, iar imaginea generală a industriei de apărare este a unei industrii pe pierdere. De fapt, însă, industria reuşeşte să-şi plătească salariaţii şi să-şi realizeze producţia”, a declarat Vosganian.
Tot atunci, Vosganian a afirmat că se pregătesc mai multe privatizări pentru şantierul naval militar Mangalia, Întreprinderea Optică Română, Romero, Avioane Craiova SA, IAR Ghimbav.
„În afara unui nucleu de securitate pe care îl vom stabili, vom face privatizări. Am şi anunţat că pentru şantierul naval militar Mangalia, Întreprinderea Optică Română, Romero, întreprinderea de avioane de la Craiova, elicopterele de la Ghimbav avem în proiect privatizarea. Aşteptăm ca strategia de securitate să fie adoptată în CSAT pentru a avea o imagine de ansamblu în contextul căreia să navigăm”.
Despre ROMARM, Vosganian declara: „Restructurări vom face, dar sperăm să angajăm personal, nu să disponibilizăm, mă refer la Romarm. La Romarm nu am introdus încă un concept de privatizare, pentru că acolo trebuie să ştim ce anume păstrăm pentru nucleul de securitate şi ce anume putem privatiza”.
Viitorul suna oarecum bine la acea data (in urma cu 10 zile), insa la aceasta data, ministrul Vosganian nu mai este. Se va mentine oare trendul de revigorare pe care plecase industria de aparare, cel putin la nivel declarativ? Poate va face si ministrul Dusa cateva declaratii pe marginea vizitei, pentru ca pana la aceasta ora nu am aflat nimic. Sau a ramas fara cuvinte dupa ce a vazut si a auzit acolo?