Un avion de luptă MIG 21 Lancer cu dublă comandă, aparţinând Flotilei 71 Aeriene din Câmpia Turzii, s-a prăbuşit în apropierea aerodromului din localitate. Prăbuşirea s-a produs în timpul manevrei de aterizare, provocând moartea ambilor piloţi, care nu au reuşit să se catapulteze înainte de impact.
Generalul în rezervă Mircea Budiaci a declarat, citat de turdanews.net, că aeronava mai avea doar 1.000 de metri până la pista de aterizare, intrând în picaj de la înălţimea de 50-60 de metri, cu o viteză de circa 330 de kilometri pe oră. „Aeronava militară executa o misiune de cercetare meteo în vederea pregătirii unor zboruri de instrucţie”, se precizează într-un comunicat al Ministerului Apărării Naţionale (MApN). Prefectul de Cluj, Florin Stamatian, a declarat, pentru Mediafax, că vremea era frumoasă la Câmpia Turzii, la momentul producerii accidentului, condiţiile de zbor fiind, aşadar, ideale.
Cei doi militari căzuţi la datorie sunt căpitan-comandorul Laurenţiu Nicolae Chiriţă şi căpitan-comandorul Sorin-Traian Avram. Ambii erau piloţi pe avioane supersonice, clasa I, aveau aceeaşi vârstă de 40 de ani şi o bogată experienţă de zbor absolvind mai multe cursuri de specialitate în ţară şi în străinătate şi participând la numeroase exerciţii internaţionale. Laurenţiu-Nicolae Chiriţă avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MIG-21. Era căsătorit şi avea un copil. Sorin-Traian Avram avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MIG-21. Era căsătorit şi avea un copil.
Din ordinul ministrului Apărării Naţionale a fost numită o comisie de investigaţie tehnică, condusă de generalul de flotilă aeriană Ştefan Dănilă, pentru cercetarea împrejurărilor producerii catastrofei aviatice. Totodată, a fost sesizat Parchetul Militar, fiind sistate zborurile de instrucţie cu acest tip de aeronavă, până la finalizarea anchetei.
10 accidente în 10 ani
Accidentul de ieri este al zecelea în care sunt implicate avioane de luptă MIG 21 Lancer (modernizate), în ultimii 10 ani, în România, rata medie de prăbuşire a acestor aparate fiind de unul pe an. Din cele 10 accidente, patru au fost mortale. Aparatul de la Câmpia Turzii este primul cu dublă comandă care se prăbuşeşte, celelalte fiind cu comandă unică.
MApN ţine la secret dotarea cu avioane de luptă
MIG-21 a fost proiectat ca un avion de interceptare, primul zbor cu acest aparat fiind în anul 1957. În luna august 2010 s-au împlinit 15 ani de la zborul inaugural cu un MIG modernizat, botezat Lancer, cu cele trei variante: A (pentru misiuni aer-sol), B (versiune de instruire) şi C (optimizate pentru misiuni aer-aer). Întrebat de gândul câte aparate MIG au mai rămas în dotarea Forţelor Aeriene Româneşti, după accidentul de luni, maiorul Constantin Spânu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării, a replicat „Nu vă pot da această informaţie, fiindcă e clasificată!”
Cert este că MIG-urile modernizate vor trebui casate peste 2 ani. România a lansat, încă din timpul guvernării Tăriceanu, procedura de înzestrare cu alte avioane de luptă multirol (aer-sol şi aer-aer). Favoritele competiţiei au fost Eurofighter Typhoon, Gripen şi F16. În luna martie 2010, CSAT a aprobat achiziţia de aparate F16 la mâna a doua, costul tranzacţiei fiind de 1,3 miliarde de dolari. O primă tranşă, de 750 de milioane de dolari, ar fi trebuit achitată de România la începutul lunii august, dar Guvernul a amânat plata, din cauza dificultăţilor economice. Într-un interviu acordat, recent, postului de televiziune ProTV, ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, şi-a exprimat speranţa că economia României îşi va reveni suficient în următoarele 6 luni, pentru ca programul de achiziţie al avioanelor F16 să fie reluat.
Bilanţul tragic al MIG-urilor modernizate
La 13 iulie 2001, un avion MIG 21 Lancer-C 7017 s-a prăbuşit în regiunea Zemeş-Moineşti din judeţul Bacău, provocând rănirea uşoară a pilotului care reuşise să se catapulteze.
La 21 februarie 2002, s-a prăbuşit un MIG 21 Lancer-A 6001, într-un lac din comuna Cuza Vodă, judeţul Călăraşi. Pilotul a decedat.
La 26 martie 2002, un MIG 21 Lancer-A 9811 s-a prăbuşit în apropierea localităţii Sănduleşti din judeţul Cluj, din cauza unei defecţiuni tehnice. Pilotul a supravieţuit, catapultându-se la ordin. Aeronava aparţinea, ca şi aparatul prăbuşit ieri, Grupului 71 Aviaţie din Baza Aeriană Câmpia Turzii şi efectua un zbor de instrucţie.
La 22 octombrie 2002, aparatul MIG 21 Lancer-A 5907 s-a prăbuşit lângă Bacău. Pilotul a reuşit sa se salveze.
La 25 septembrie 2003, un alt MIG 21 Lancer cu simplă comandă al Flotilei 71 s-a prăbuşit în zona localităţii Viişoara, la 7-8 km de Câmpia Turzii, în timp ce efectua un zbor de instrucţie. Pilotul nu a reuşit să se catapulteze, pierzându-şi viaţa la impactul cu solul. Era considerat unul dintre cei mai buni piloţi militari români, cu 1.279 de ore de zbor la activ. Comisia de anchetă a stabilit că pilotul ar fi putut să se catapulteze, dar a întârziat procedura în încercarea de salvare a aeronavei.
La 26 august 2004, a avut loc primul accident aviatic din România cu implicarea simultană a două MIG -uri Lancer de simplă comandă, aparţinând tot Bazei 71 Aeriene de la Câmpia Turzii. Aparatele s-au ciocnit în timpul unui zbor de antrenament. Piloţii au reuşit catapultarea în zona localităţii mureşene Nazna. Unul dintre avioane s-a prăbuşit la Cristeşti, rănind un localnic, iar celălalt în satul Sântioara, rănind două persoane.
La 8 martie 2005, un MIG -21 Lancer, care aparţinea bazei militare de la Feteşti şi efectua o misiune de antrenament, s-a prăbuşit la 10 kilometri de oraşul brăilean Însurăţei. Pilotul a reuşit să se catapulteze în ultima clipă şi a supravieţuit.
La 22 noiembrie 2006, un MIG 21 Lancer cu comandă simplă, aparţinând tot Flotilei 71 s-a prăbuşit în apropierea unui depozit din comuna arădeană Beliu. Pilotul a decedat.
La 14 august 2007, rezervorul suplimentar al unui MIG 21 Lancer, aparţinând Bazei 95 Aeriene Bacău, s-a desprins şi a căzut pe o pajişte din satul nemţean Chitii. Avionul se afla într-o misiune de cercetare meteorologică. Rezervorul de combustibil a fost recuperat.
Sursa: Gandul.info