Un program de inzestrare a Fortelor Terestre din cadrul MApN, care ar fi trebuit sa se incheie anul trecut prin preluarea a 31 de transportoare blindate de trupe Piranha, a parcurs doar doua etape din patru. Pentru 17 unitati s-au platit deja peste 23 de milioane de euro. In aceste conditii militarii romani continua sa lupte in Afganistan cu masini blindate puse la dispozitie cu titlu gratuit de americani.
Folosirea transportoarelor blindate romanesti TAB la inceputul conflictelor din Irak si Afganistan, atunci cand ne-am alaturat aliatilor din NATO, a provocat un numar mare de victime in randul militarilor romani. Motivele principale au fost varsta autovehiculelor si gradul scazut de protectie in cazul dispozitivelor explozive artizanale. Practic, batranele TAB-uri nu fusesera proiectate pentru un razboi de gherila, ci pentru unul conventional. In fata acestei concluzii evidente s-a luat decizia de a se achizitiona masini blindate adaptate noilor conditii. Asadar, in 2006 s-a organizat o licitatie si s-a decis cumpararea a 31 de transportoare 8X8 Piranha III C de la firma elvetiana Mowag.
Calendarul de transfer al masinilor de lupta a fost stabilit de compania elvetiana Mowag. Potrivit acestei programari, masinile trebuiau livrate astfel: in prima faza a contractului primele 10 bucati, apoi in loturi de cate 7 in octombrie 2008, octombrie 2009, respectiv octombrie 2010.
Asadar, transportoarele ar fi trebuit sa fie deja in posesia Fortelor Terestre Romane. Totusi, dintr-un raspuns al Ministerului Apararii transmis redactiei „Financiarul” la sfarsitul anului trecut reiese altceva: „Programul de achizitie de transportoare blindate pentru trupe, derulat incepand cu anul 2006 de Ministerul Apararii Nationale cu firma Mowag GmbH din Elvetia, are ca obiect achizitia a 31 de transportoare blindate pentru trupe de tip PIRANHA III C, dintre care 17 se afla in dotarea Armatei Romaniei. Pana in prezent, MApN a platit firmei producatoare suma de 23.437.350 de euro fara TVA pentru cele 17 transportoare livrate.”
Chiar daca la prima vedere intarzierea ar putea fi pusa pe seama lipsei fondurilor, vina este impartita. O parte din vina o poarta si producatorii transportoarelor. Concret, atunci cand a fost livrat primul lot, format din 10 transportoare blindate Piranha III C, in anul 2008, plata s-a facut in totalitate, valoarea totala fiind de 17.361.000 de euro, fara TVA.
Atunci cand au facut receptia transportoarelor, specialistii de la Ministerul Apararii au realizat ca principala problema cu care se confrunta militarii romani din teatrele de operatiuni in cazul TAB-urilor romanesti nu era nici pe departe rezolvata.
Blindaj suplimentar de cate 100.000 de euro
Ei au constatat ca blindajul podelei de la Piranha rezista pana la 6 kg de explozibil fata de 4 cat rezista TAB-urile noastre. Avand in vedere ca incarcaturile artizanale de explozibil folosite de insurgentii din Afganistan si Irak sunt considerabil mai mari, Piranha nu ofera protectia necesara ceruta in misiunile de patrulare. Ca atare, solutia gasita a fost cresterea protectiei la explozie prin adaugarea de blindaj suplimentar, operatiune care a mai costat cate 100.000 de euro pentru fiecare vehicul.
Probleme au fost si la receptia celui de-al doilea lot. Si in primul, si in al doilea caz cei care au fost solicitati sa repare defectiunile au fost reprezentantii firmei israeliene Elbit, companie care s-a ocupat de integrarea sistemelor pe transportoarele Piranha.
Citeste articolul integral in Financiarul.
sunteti batuti in cap guvernantilor.Ar fi trebuit sa puneti inginerii nostri la treba si sa dati de lucru industriei noastre sa faca taburile mai bune ,si un gainar ar fi stiut sa dubleze un blindaj de TAB ba chiar sa l tripleze astfel incat sa protejeze echipajul dar voi coruptilor,banditilor ,vanzatori de tara, ati preferat sa luati comisioane pentru contrcte cu altii si sa ingropati industria romaneasca.