”În ziua de 23 august 2012, începând cu ora 8,00, echipajul format din cei doi piloți a efectuat un număr de două decolări-aterizări, aceste misiuni având rolul de perfecționare a evoluțiilor în zbor demonstrativ… La ora 10,35, avionul a decolat în al treilea zbor din startul planificat.
În acestă misiune, comandor Aurelian Cojocaru a zburat în calitate de pilot prim, iar lt.comandor Relu Mihai Ioana în calitate de pilot secund, cu sarcini specifice la bord. Rulajul pentru decolare și decolarea s-au desfășurat normal. Aeronava executat un viraj stânga în urcare, în limitele anvelopei de zbor, cu viteza și înălțimea în creștere. La scurt timp aeronava a pierdut înălțime, au fost executate manevre evazive pentru evitarea și protejarea unor construcții civile aflate pe traiectoria sa descendectă, apoi a luat contact cu solul.
În urma coliziunii cu un stâlp din beton și a incendiului care s-a produs, aeronava a fost distrusă în totalitate. Prim pilotul Aurelian Cojocaru(49 de ani) nu a catapultat și și-a pierdut viața. Pilotul secund, lt.comandor Relu Mihai Ioana(35 de ani), a reușit să se catapulteze cu foarte puțin timp înainte de distrugerea aeronavei. Acesta a suferit multiple traumatisme prin cădere ca urmare a catapultării în condiții critice și arsuri de gradul 2, la ambele membre superioare, datorate încendiului produs în zona de parașutare”, precizează procurorii militari în rezoluția ce privește accidentul aviatic de la Craiova.
Din cercetarea efectuată la fața locului și depozițiile martorilor oculari reiese că : ”prim pilotul Aurelian Cojocaru a încercat, până în ultimul moment, o aterizare forțată, voluntară și controlată a aeronavei, în scopul salvării acesteia. Manevra a reușit în bună măsură, însă impactul cu un stâlp din beton, după parcurgerea a circa 42 de metri în sectorul de ranforsare a aripii drepte cu fuselajul, a fost nimicitor, a produs ruperea acesteia, aprinderea carburantului și explozia concomitentă ce a condus la decesul comandorului Aurelian Cojocaru, dezmembrarea prin dispersare a aeronavei și calcinarea resturilor sale”.
Potrivit comisiei tehnice a MApN, aeronava era in stare buna de functionare: ”S-a constatat că aeronava IAR-99 ”Șoim”, cu numărul 718, instalațiile și echipamentele acesteia erau în resursă, cu toate verificările și lucrările de întreținere executate la termenele impuse. Motorul, instalațiile și agregatele din compunerea acestuia, scaunele de catapultare și seturile de cartușe pirotehnice din compunerea acestora erau în resursă, cu toate lucrările și reviziile executate la timp”.
Concluzia anchetatorilor este una trista prin consecintele accidentului- de vina e soarta
”Limitele de exploatare ale aparatului au fost depășite pentru moment, însă piloții au reușit redresarea parțială a acestuia. Factorii spațiu-timp au făcut imposibilă îndepărtarea optimă a avionului de suprafața solului, cu deznodământul cunoscut. Considerăm că acestă versiune este cea mai apropiată de realitatea faptelor și trimite, din nou, la interpretarea evenimentului prin prisma caracterului specific, excepțional, al pregătirii pentru mitingul aerian ce urma să se desfășoare în Serbia”, concluzionează procurorii militari.
Ancheta a fost finalizata, ramane doar : Onor la comandor!