vineri, septembrie 20, 2024
AcasăActualitate militaraReorganizarea MApN: Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea...

Reorganizarea MApN: Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerul Apărării Naţionale

Departamentul pentru înzestrare şi logistică si Departamentul de Informaţii pentru Apărare sunt doua noi structuri subordonate direct ministrului apararii, structuri ce se vor infiinta prin proiectul de reorganizare al MApN. În titulatura categoriilor de forte va schimbata denumirea statelor majore ale categoriile de forţe ale armatei în comandamente ale acestora. Doua noi funcţii asimilate funcţiei de secretar de stat.

Art. II. – (1) În cuprinsul actelor normative în vigoare, următoarele denumiri se înlocuiesc după cum urmează:

a) „Statul Major al Forţelor Terestre” cu denumirea „Comandamentul Forţelor Terestre”;

b) „Statul Major al Forţelor Aeriene” cu denumirea „Comandamentul Forţelor Aeriene”;

c) „Statul Major al Forţelor Navale” cu denumirea „Comandamentul Forţelor Navale”;

d) „Direcţia generală de informaţii a apărării” cu denumirea „Departamentul de informaţii pentru apărare”;

e) „directorul Direcţiei generale de informaţii a apărării” cu denumirea „şeful Departamentului de informaţii pentru apărare”.

(2) Atribuţiile următoarelor structuri sunt preluate astfel:
a) ale Departamentului pentru armamente, de către Departamentul pentru înzestrare şi logistică;
b) ale Direcţiei logistice din cadrul Statului Major General de către o structură din subordinea Departamentului pentru înzestrare şi logistică, stabilită prin ordin al ministrului apărării naţionale.

Acestea sunt doar cateva din modificarile ce vor fi operate in organica ministerului apararii potrivit unui proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerul Apărării Naţionale.

Potrivit expunerii de motive, prin proiect se propune modificarea şi completarea atribuţiilor şi responsabilităţilor Ministerului Apărării Naţionale, astfel încât acestea să cuprindă totalitatea domeniilor în care instituţia militară îşi exercită autoritatea.

Astfel, au fost redefinite responsabilităţile unor structuri centrale pentru a exprima, cu mai mare fidelitate, competenţele acestora.

A fost înfiinţat, fără a spori numărul de personal, Departamentul pentru înzestrare şi logistică, structură centrală cu atribuţii complexe care cumulează atribuţiile mai multor structuri centrale sau structuri subordonate ministrului apărării naţionale.

La nivelul Statului Major General a fost constituit Consiliul Militar Superior, cu rol consultativ, care preia atribuţiile Comitetului Şefilor Statelor Majore.

S-a avut în vedere, de asemenea, schimbarea denumirii statelor majore ale categoriile de forţe ale armatei în comandamente ale acestora, precum şi a Direcţiei generale de informaţii a apărării în Departamentul de Informaţii pentru Apărare.

Au fost aduse modificări normelor privind valorificarea bunurilor din Ministerul Apărării Naţionale prin crearea unor dispoziţii mai flexibile, care să răspundă nevoilor cu care se confruntă instituţia militară. În acelaşi timp, au fost introduse prevederi pentru autorităţile contractante delegate din Ministerul Apărării Naţionale. Totodată, au fost instituite reguli privind contractul de comision ce se încheie între Compania Naţională „Romtehnica” – S.A. şi autorităţile contractante delegate din cadrul ministerului.

În cuprinsul proiectului se propune ca Ministerul Apărării Naţionale să fie abilitat pentru a executa misiuni cu caracter non-militar, la solicitarea instituţiilor publice, care presupun măsuri şi acţiuni urgente.

Proiectul mai urmăreşte crearea cadrului legal pentru donarea unor bunuri aflate în patrimoniul sau administrarea ministerului. Prin prevederile menţionate se mandatează Ministerul Apărării Naţionale să exercite acte de dispoziţie în numele statului cu privire la anumite bunuri aflate în administrarea sa.

Potrivit proiectului de lege, Departamentul pentru înzestrare şi logistică este condus de un secretar de stat sau cadru militar în activitate, care este şi şef al departamentului. În situaţia în care şeful departamentului este cadru militar în activitate, acesta este numit de către primul-ministru, la propunerea ministrului apărării naţionale, cu avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, iar funcţia este asimilată funcţiei de secretar de stat.”

Departamentul de informaţii pentru apărare este condus de un cadru militar în activitate. În funcţia de şef al Departamentului de informaţii pentru apărare poate fi numit locţiitorul acestuia sau unul dintre şefii direcţiilor din compunerea Departamentului de informaţii pentru apărare. Şeful Departamentului de informaţii pentru apărare este numit de către primul-ministru, la propunerea ministrului apărării naţionale, cu avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Funcţia de şef al Departamentului de informaţii pentru apărare este asimilată funcţiei de secretar de stat.”

In proiect, pe langa multele modificari ce ar trebui citite, se regasesc inclusiv atributiile noilor structuri centrale. Potrivit acestui proiect, atribuţiile Departamentului pentru armamente vor fi preluate de către Departamentul pentru înzestrare şi logistică iar cele ale Direcţiei logistice din cadrul Statului Major General de către o structură din subordinea Departamentului pentru înzestrare şi logistică, stabilită prin ordin al ministrului apărării naţionale.

Expunerea de motive poate fi consultata aici: Expunere motive

Recomandam studierea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerul Apărării Naţionale, proiect ce poate fi consultat aici: Proiect de lege

Comentariile va apartin.

Urmarirea proiectului legislativ la Camera Deputatilor: Pl-x nr. 114/2014

Adoptata de Camera Deputatilor: rezultat vot pentru=213, contra=113, abtineri=10, nu au votat=2 (prezenti=338)

Stadiul proiectului la Senat: L246/2014

RELATED ARTICLES

1 COMENTARIU

  1. citeva comentarii la acest proiect de lege care va modifica legea 346/2006

    1. Noul Departament pentru inzestrare si logistica, preia de la statul major general, care este in fapt conducatorul efectiv al trupelor, toata logistica armatei.
    ceea ce nu s-a mai auzit.
    comandantul trupelor trebuie sa conduca si logistica acestora. sau nu e asa?
    ce se va intimpla in acest caz: comandantul militar pleaca cu trupele la razboi si asteapta ca altcineva sa ii hraneasca trupele, sa ii dea muniţie, sa ii cartiruiasca trupele etc. cind se va face hranirea in vreme de razboi, la ce moment va fi adusa munitia in teatrul de razboi? dupa care planuri: ale sefului smg sau ale departamentului de logistica? evident ca indiferent de raspuns ajungem la o situatie cel putin anacronica!

    2. in plus, acest departament se pare ca poate fi condus si de un general numit de primul ministru! eu stiam ca generalii sunt avansati, scosi la pensie, doar de presedinte, care e apolitic.
    daca ponta numeste generali – lucru nemaiauzit pina acum, oare generalii aceia nu vor primi o comanda politica?

    3. am mai constatat un aspect legat de subordonarea trupelor. pina acum comandamentele erau subordonate numai sefului SMG, acesta fiind practic comandantul cu gradul cel mai mare din armata care subordona toate trupele, pe care la comanda in caz de criza si razboi.
    acum structurile centrale, care sunt conduse si de civili, vor avea in subordine comandamente, deci trupe.
    ce se intimpla in acest caz: dam civililor comanda militara? au civilii pregatire militara pentru a conduce trupe?
    eu stiu ca pentru aceste lucruri trebuie sa ai cel putin studii superioare la academia militara. sau ne jucam aici de-a comanda militara.
    un exemplu: sa presupunem ca incepe un razboi: comandantul civil, conducator al structurii centrale, care are in subordine un comandament, un batalion, companie, pluton etc., ce va face cu aceste trupe. are pregatire autorizata – militara- sa le conduca sau le trimite direct la moarte?
    sau le resubordoneaza unui specialist militar?
    dar, in acest caz cum ramine cu expresia ca „armata se pregateste din timp de pace pentru a actiona la razboi”?

    ma intreb totusi de ce nu se sesizeaza nimeni!
    numai si pentru aceste aspecte expunerea de motive este mai mult decit insuficient justificatoare.
    practic in acest moment cu acest proiect de lege se produc modificari fundamentale in structura armatei, despre care nu avem cunostinta sa fi fost intocmite studii de impact, analize tehnice etc. (presupun ca daca ar fi existat, ar fi fost publicate, potrivit legii privind transparenta decizionala) parca asa scrie in legea 24/2000 ca se procedeaza atunci cind se elaboreaza un nou proiect de lege, care mai este si organica pe deasupra.

    cu respect,
    dan nedan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sustine acest site achizitionand produse Emag spot_img

COMENTARII

POPULARE