Asa cum ne-a obisnuit deja, MAI este cu un pas inainte si supune dezbaterii publice doua proiecte de ordine comune: unul pentru aprobarea procedurilor de recalculare şi de actualizare a pensiilor militare de stat, celalalt reglementand întocmirea dosarului de pensionare.
Potrivit avocatnet.ro, recalcularea pensiilor militare de stat va fi făcută, de către casele de pensii sectoriale, „pe baza datelor/documentelor existente în bazele de date/arhivele proprii, precum şi a datelor/documentelor transmise de structurile din cadrul instituţiilor publice de apărare naţională, ordine publică şi securitate naţională sau de beneficiarii pensiilor militare”.
Recalcularea pensiilor militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se va face, după caz, în baza următoarelor elemente:
-vechimea cumulată rezultată din dosarul de pensionare, stabilită prin ultima decizie de pensie emisă în baza legislaţiei în vigoare anterior datei de 1 ianuarie 2016;
-procentele pentru calcularea cuantumului fiecărui tip de pensie, aşa cum sunt stabilite de Legea nr. 223/2015;
-situaţia soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază, corespunzătoare celor şase luni consecutive alese de beneficiar, sau ultimelor şase luni de activitate (în situaţia în care beneficiarul nu îşi exprimă opţiunea), actualizate conform prevederilor legale specifice de salarizare aflate în vigoare la 1 ianuarie 2016, care constituie baza de calcul;
-gradul de invaliditate şi cauza invalidităţii;
-numărul de urmaşi înscrişi la pensie;
-Semnul Onorific În Serviciul Patriei (sau altele similare) deţinut.
Important! Pensiile recalculate nu vor putea fi mai mari decât 85% din baza de calcul. Dacă în urma recalculării va rezulta un cuantum mai mic decât cel aflat în plată la momentul respectiv, va fi păstrat cuantumul avantajos beneficiarului.
Alegerea perioadei pentru recalculare se face în primele şase luni din 2016.
Baza de calcul pentru stabilirea pensiilor militare reprezintă media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în şase luni consecutive, din ultimii cinci ani de activitate în calitate de militar, poliţist sau funcţionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegere, potrivit Legii nr. 223/2015.
Astfel, alegerea celor şase luni consecutive pentru stabilirea bazei de calcul revine beneficiarilor. Pensionarii au la dispoziţie primele şase luni din 2016 pentru a depune o cerere în acest sens la casele de pensii sectoriale (modelul propus al cererii este anexat la articol).
Informarea beneficiarilor despre alegerea perioadei de recalculare, conform proiectului de ordin comun, se va face, în principal, prin intermediul taloanelor de pensii emise de casele sectoriale ale MAI, MApN şi SRI.
Dacă pensionarii nu vor depune cererea în primele şase luni din 2016, casele de pensii sectoriale vor folosi la recalculare, din oficiu, ultimele şase luni de activitate.
Deciziile de recalculare ale caselor de pensii, împreună cu baza de calcul pentru recalculare, vor fi comunicate pensionarilor în zece zile lucrătoare de la emitere.
Atenţie! Recalcularea pensiilor va fi făcută pe parcursul anilor 2016 şi 2017, însă acestea se cuvin de la data de 1 ianuarie 2016.
Proiectul asa cum a fost supus dezbaterii publice poate fi consultat la sursa: mai.gov.ro
Cel de-al doilea proiect de ordin comun aproba metodologia de întocmire a dosarului de pensionare si va înlocui, practic, actualele reguli pentru întocmirea dosarelor de pensionare ale militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special, în condiţiile în care la începutul anului a fost reintrodus sistemul pensiilor militare de stat.
Aşadar, dosarul de pensionare va include, în principiu, următoarele acte:
cererea de pensionare;
fişa de pensie completată;
adeverinţa/fişa cu locurile de muncă în care a lucrat solicitantul, care îi dau dreptul la încadrare în locuri de muncă şi activităţi cu condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii, în original;
formularul tipizat denumit Situaţia veniturilor realizate lunar;
acte din care să rezulte calitatea de tutore sau curator al persoanei îndreptăţite să solicite dreptul la pensie militară de stat, de persoana căreia i s-a încredinţat ori i s-a dat în plasament copilul minor sau de mandatar desemnat prin procură specială, după caz;
orice alte documente şi date necesare stabilirii drepturilor de pensie de serviciu, invaliditate sau urmaş, după caz.
Proiectul supus dezbaterii publice poate fi accesat la sursa: mai.gov.ro
Preluare partiala avocatnet.ro