Potrivit ministrului, in pofida restricţiilor bugetare, în acest an va începe procesul de modernizare şi dotare cu armament a fregatelor şi de reabilitare a submarinului Delfinul, pe baza unei planificări bugetare multianuale.
„În anul acesta vor intra într-un program de modernizare, pe un program multianual, una din fregate şi submarinul Delfinul. Pe un program multianual deoarece nu se poate realiza modernizarea nici a fregatelor, nici a submarinului într-un singur an, dar demarăm acest proces în 2014.
Pentru a realiza programul multianual trebuie să facem evaluările necesare, dar am alocat banii ca programul să poată începe. Prin bugetul Ministerului Apărării, am alocat în acest an peste un miliard două sute de mii de lei pentru modernizarea şi restructurarea tuturor capabilităţilor pe care le avem la trei categorii de forţe. (…) Modernizarea înseamnă reparaţii capitale şi dotarea fregatelor cu armamentul necesar pentru a putea îndeplini orice operaţiune militară pe mare”, a declarat ministrul Dusa citat de Medifax.
Din simpla lipsa a bateriilor, submarinul Delfinul, singurul dealtfel pe care armata il are in inzestrare, stă de aproape 20 de ani în portul militar Constanţa. Potrivit estimarilor specialistilor, numai inlocuirea acestor baterii ar costa armata 20 milioane de euro. Insa daca se ia in calcul avantajul strategic obtinut prin operationalizarea submarinului, investitia este una foarte buna.
Sa fie intr-un ceas bun. Sper sa apuc ziua in care submarinul Delfinul va iesi in larg.
Date generale Delfinul (sursa wikipedia.org):
Delfinul a fost construit în URSS și predat României în 1985.
A costat 40 milioane de dolari și a fost adus în țară în secret, fiind recepționat fără ceremoniile caracteristice festivismului comunist. „Delfinul” este printre cele mai moderne submarine din Marea Neagră. Clasa Kilo, din care face parte „Delfinul”, este una dintre cele mai apreciate în lumea militară.
În publicațiile de specialitate, în dreptul denumirii Kilo este trecut „vânător de submarine nucleare”. Este complet învelit într-o alveolă din cauciuc, iar instalațiile sunt silențioase. În plus, are o rază de acțiune de cinci ori mai mare decât submarinele din clase similare din dotarea NATO.
Capacitățile acestui submarin au fost demonstrate cu totul întâmplător în Golful Persic, în timpul primului război din Irak. Flota americană a intrat în stare de alarmă după ce nici unul dintre cele trei submarine Kilo scoase în mare de Iran nu a putut fi detectat. De atunci clasa Kilo a fost supranumită „Black Hole” – gaura neagră.
Submarinele din clasa Kilo au fost proiectate de academicianul Karmelitzin și are câteva îmbunătățiri structurale care-i sporesc calitățile nautice și tactice.
Delfinul are 72,9 metri lungime, 10 lățime și este proiectat după metoda picăturii de apă alungite. Acest proiect este diferit de cel al submarinelor clasice, cu etravă. Dată fiind forma sa, submarinul înaintează mai ușor în imersiune și mai greu la suprafață. Viteza de croazieră la suprafață este de 8-12 noduri, iar în imersiune 20 de noduri (aproximativ 40 de km pe oră). Delfinul dispune de un complex automatizat de lansare torpile calibru 533,4, compus din șase tuburi, toate dispuse în prova. De la bord se pot lansa șapte tipuri de torpile, printre care și torpile teleghidate prin fir tip Tiger fish, dar și torpile de viteză cu oxigen. Submarinul poate lansa 18 torpile în 6,4 minute și mai poate lua la bord 24 de mine speciale. Delfinul mai deține un sistem de lansare a țintelor false și un complex de rachete antiaeriene IGLA 1.
La bordul „Delfinului” echipajul poate sta 45 de zile. Limitarea este calculată în funcție de proviziile de alimente. De obicei, în imersiune se mănâncă semipreparate, însă în minibucătărie se poate prepara orice, inclusiv ciorbă.
„Delfinul” a avut până în 1996 misiuni în aproape fiecare lună, ieșind în larg pentru câte 15 zile efectuând misiuni de cercetare, patrulare, recunoaștere sau teste de tragere. În urma unui astfel de test avioane americane specializate nu au putut depista submarinul scufundat, spre surprinderea comisiei americane.
Din 1996 „Delfinul” stă la cheu deoarece acumulatorii motorului sunt epuizați iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.